Verven heb ik inmiddels wel in de vingers. Maar kleurkeuze... brrrr, ik moet maar eens een boek erover lezen want met intuïtie alleen redt ik het echt niet.
Deze winter ga ik bij Marjon Hoftijzer op cursus een Bargello maken en natuurlijk wil ik de stoffen zelf geverfd hebben. Nu ben ik al een uurtje aan het schuiven maar ik kan niet beslissen welke van de twee ik zal doen, de linker, een zalmroze verlopend naar paars (voor de ververs onder ons, mixkleur toermalijn/citrien steeds meer naar toermalijn met onyx werken). Of zal ik er nog wat bruinpaarsen toevoegen voor meer spanning, foto nr. 2, waarbij de drie onderste de zalmroze toermalijn/citrienkleur met toevoeging van onyx zijn. Kunnen jullie me adviseren? Zal maar niet vertellen dat ik begon met appeltjesgroen en rosepaars samen.
9 opmerkingen:
Het zal toch steeds weer een persoonlijke smaak blijven.Ik vind de linkse het mooist, omdat het anders nogal donker wordt. Zelf heb ik er jaren geleden een gemaakt van "groenen". Ik kan je hem niet laten zien omdat ik zelf geen blog heb.
je bent wel een duizendpoot zeg.Succes.
Groet, Ineke
@ineke, dank je wel voor je goede tips en adviezen, ook hier. Je hebt gelijk, er moet vooral meer lichte tinten in voor een mooi effect. Heb even gegoogled op Bargello Quilt - afbeeldingen op advies van Lia en begrijp nu het nut van meer lichte tinten!
Is het de bedoeling dat het maar 1 kleur wordt?
Ik vind groen erbij nog helemaal zo gek niet.
Krijg je wat meer spanning.
Ik zou er toch nog een andere heldere kleur bij kiezen, misschien wel meer een warm gele (oker).Leg eens een serie neer beginnend met de gelen en dan overlopend naar deze kleuren. De donkere ziet er wel mooi uit erbij, die heb je zeker nodig. Vind het geheel nu wat saai. Ga gewoon een paar series neerleggen. Iets wat misschien ook kan, is de serie aanvullen met turquoise tinten. Leg maar wat stroken uit je kleurencirkel bij elkaar en dan zie je ook van alles gebeuren. Groetjes, Marjon
Groen erbij is lang zo gek niet, het zijn complementaire kleuren, ze houden elkaar in evenwicht. Kijk maar naar een rode roos en heb blad, wat erbij hoort. Voor goede boeken over kleurgebruik zou ik uitkijken naar boeken van Joen Wolfrom. Maar dat is allemaal theorie, de praktijk doe je zelf. Soms moet je ook niet teveel denken, maar gewoon doen, dan zie je zelf het resultaat. Veel succes.
http://quiltaart.blogspot.com
Als ik me daar nog een keer mee mag bemoeien... creme en ecru tinten, mèt een kleine print.Ineke.
Voor het eerst op deze site en wat een leuke dingen kom ik tegen. Ik heb de vorige cursus bij Dijanne gevolgd, maar nog erg weinig met de linosnedes gedaan. Dit ziet er allemaal heel spannend uit. Moet ik me ook maar eens aan gaan wagen.
En bij de bargello is het wel mooi als er wat contrast in komt. Persoonlijk denk ik ook dat het mooi is om er nog een kleur tegenaan te "gooien", dan komen de golven die ontstaan extra mooi uit. Ik ben zelf ook nog bezig met een bargello, maar is helaas nog niet fotorijp. Ik kom zeker vaker langs op je weblog.
groetjes, Marjolijn
Ik zou voor geel/oranje gaan geloof ik!Misscien een vreemde combi maar kijk eens naar de bloemen....het boek van joen Wolfrom heb ik ook en is zeker een aanrader.Lastig he?Zoveel mensen zoveel smaken,je komt er wel uit.
groet marrie-Jette.
Contrast lijkt me het belangrijkste, want als je ton sur ton gaat doen wordt ie saai. Qua kleur zou ik dus voor de recter kiezen.
Maar ga anders es bargello's googleen, dan zie je vast wat je wel en niet mooi vindt en bovendien zie je dan ook hoeveel contrast er nodig is om een mooi geheel te krijgen. Ik zal je nog wel ff een weblog mailen met de mooiste bargello die ik ooit heb gezien, en ook nog in het echie.
Een reactie posten