zondag 31 mei 2026

Blauwgeverfde lappen in de herkansing

 


 Bij thuiskomst na het Textielfestival moest alles weer een plekje krijgen, de werkplek is een chaos want natuurlijk moest er nog van alles op het laatst…. overal mislukte/ minder geslaagde/ er valt nog wel wat van te maken toch - lappen. En als je dan door die lappen gaat denk je....


Wat als.... ik hier ook een horizon in maak.... dus schilderstape op de horizonlijn...



En witte textielverf met een natuurspons aangebracht voor 'wolken en mist in de bergen'. 



Het tape wegtrekken blijft magisch....



En natuurlijk moet er dan nog een bootje in en een paar vogels voor de diepte.



____

Nu verder met opruimen? Nee, we konden niet stoppen, nog wat blauwe lapjes aan elkaar genaaid, reststukken, te klein om iets groots mee te kunnen maken, groot genoeg om hier impact mee te maken:


Mwah leuk maar rommelig. eerst een horizon erin:


Beter! Maar ik mis iets interessants in de achtergrond, gelukkig heb ik nog wel meer restlappen ;-). Daar een piekenlijn uit geknipt en vastgemaakt:


Beter! Vastgemaakt op een canvas voor een nog leuker effect. OK en dan nu echt op gaan ruimen...


OK en dan nu echt op gaan ruimen...:-)




dinsdag 26 mei 2026

Vervolg op de expositie - een nieuwe kleurencirkel

Nou dat waren vier fantastische dagen in Amersfoort bij het Textielfestival in kerkje de Amersfoortse Zwaan. Het weer kon niet beter, de lokatie kon niet beter, het publiek kon niet beter. Heel gezellig om met zoveel mensen gezamenlijk van textiel in allerlei vormen te genieten. Dank voor alle belangstelling!!

Mijn horizondoeken kwamen letterlijk goed uit de verf aan de wand:



Ik had ze wel gevoerd omdat de achtergrond zo donker was, maar verder niet doorgequilt en eigenlijk vond ik dat stiekem heel leuk en heel passend. Wapperende doeken bij een vleugje wind. 


Over de horizonvan het achterste werk konden we het niet eens worden (wat is nu toch de boven/onderkant) , maar het doek heeft een nieuwe eigenaar gekregen! De middag ervoor viel er zonlicht uit het kerkraam op het doek, dat was heel bijzonder, zegen van boven leek het wel.



Als je daar zo een paar dagen rondloopt en met veel mensen spreekt, krijg je ook veel vragen en (ik) nog meer ideeën. Ik wil op niet al te lange termijn: plantaardig verven, zo milieuvriendelijk mogelijk verven, zachtere tinten verven, en ja dat allemaal op katoen. Ik heb een planning voor mezelf gemaakt, en wil beginnen met een nieuw kleurenwiel. 

We hebben allemaal de standaard rood-geel-blauwe wel eens geverfd:




Een van mijn eerste blogs ging erover, 22 juni 2010....:
https://www.verfvirus.nl/2010/06/kleurencirkel.html 
Ik weet nog dat ik alles met een fotocamera maakte en over moest zetten met een kleine disc....

We deden toen een workshop met Katie Pasquini Masopust die ons leerde te denken in de 7 staps gradatie en daar kwam toen deze kleurencirkel uit:

Kleurencirkel van Katie Pasquini Masopust



Lees het nog maar eens na, 25 juli 2010... https://www.verfvirus.nl/2010/07/kleurencirkel.html



Maar de tijd is doorgegaan en ik heb zin in een ander kleurpalet, meer Sanzo Wada achtig, zoals we nu ook gebruiken bij Colorminds. Meer vergrijsd, meer in harmonie, meer zachtere tinten, meer van deze tijd misschien wel. Ik heb wat gebrainstormd en voorlopig kom ik op deze kleurencirkel uit:


En dat zou moeten resulteren in deze reeks:



Ik heb er zin in, ga alle kleuren uitproberen en de recepten hier delen. Daarna ga ik mijn basispagina's wat aanpassen. Want het verfproces verandert niet heel erg maar de verhoudingen wel! Ook om zo milieu vriendelijk mogelijk te verven! Wordt vervolgd!

maandag 11 mei 2026

Verfexperiment en exposeren met SewWhat?!


Een jaar geleden vroeg een lieve vriendin of ik voor haar een 'golf' kon verven. Nou dat klinkt eenvoudiger dan het is, met reactieve verf die je niet opbrengt met een kwast maar in een bak wil verven. 

Ik had het idee dat ik de stof wel in een vorm kon dwingen die op een golf uitkwam en dus begon ik te experimenteren, eerst in het platte vlak op tafel maar dat werd niet zo interessant. Toen maar eens kijken wat er gebeurt als ik de stof de verf op laat zuigen uit een bak:


Zoals je ziet heb ik er ook lijnen in gestikt in golf vorm. De verf zoekt zijn weg omhoog in de tijd (zeker 24 uur wachten...):



Het is heel spannend hoe ver de verf komt, hoeveel water er bij moet, soda eerst of soda later. Er zaten niet zo mooie bij...



En er zaten hele mooie bij:

In het klein:

En in het groot:


Geen golf maar wel een nieuwe serie horizonten (letterlijk), met hele mooie verfeffecten:




Wat ook weer nieuwe ideeën bij me opriep. Ze kwamen op een rijtje te liggen en als je de horizons op elkaar aan laat sluiten, krijg je pas echt een droomwereld:



De golf is verder weg dan gedacht maar het begin van een expositie lag voor me op de grond. Dit keer geen quilts, maar de lap zoals ie geverfd is met een enkel detail. Ik heb ze expositiewaardig gemaakt en hoop dat je ze komt bekijken!

Met onze 'experimentengroep' hebben we Kerk de Zwaan in Amersfoort gehuurd (in de winkelstraat en vlakbij de Sint Joriskerk, lokatie 9 op de kaart) om tijdens het Textielfestival iets nieuws en iets anders te laten zien. Dus kom vooral kijken wat er van mijn golf cq horizon serie geworden is!!

Naast deze blauwe horizon reeks is er ook werk van Suze Termaat, Rineke van Zeeburg, Gonny de Bekker en Pieternel Hol. En ik beloof je, we hebben ons uitgerekt zoals de naam al aangeeft, Five minds under stretch!




Kerk de Zwaan, Langestraat 61, Amersfoort

Sew What?! – Five Minds Under Stretch. Vijf makers. Vijf visies. Sew What?! is een textiel experimentengroep bestaande uit: Gonny de Bekker, Suze Termaat, Pieternel Hol, Rineke van Zeeburg en Nienke de Lange.